-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47938 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

وجه تسميه آيه أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ... چيست و در مورد چه گروهي نازل شده است؟

آية أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوَّءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفَآءَ الاْ ?َرْضِ أَءِلَـَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ ;(نمل،62) يا ]كيست[ آن كس كه درمانده را ـ چون وي را بخواند ـ اجابت ميكند، و گرفتاري را برطرف ميگرداندو شما را جانشينان اين زمين قرار ميدهد؟ آيا معبودي با خداست؟ چه كم پند ميپذيريد.

اين آية شريفه را آيه امن يجيب مينامند، چون در آغاز آن، كلمه امن يجيب قرار دارد.

اين آيه در ضمن پنج آيه آمده است، كه آن پنج آيه با پنج سؤال حساب شده، شروع ميشوند و مشركان مورد محاكمه قرار داده، روشنترين دلايل توحيد را با اشاره به دوازده نمونه از مواهب بزرگ خداوند بيان ميكنند.

آية شريفه در مورد مضطر است; يعني انساني كه از جهان اسباب چشم برگرفته، تمام قلب و روحش را در اختيار خدا قرار داده است و همه چيز را از او دانسته و حلّ هر مشكلي را به دست او ميبيند.

آيه، كلي است و هر مضطري را در بر ميگيرد، ولي در روايات آيه بر اهلبيت و امام زمان: تطبيق شده است.

اين روايات مصداق اكمل مضطر را بيان ميكنند.

در يك روايت ميخوانيم ...هذا لنا خاصة اهل البيت...;( علامه مجلسي، بحارالانوار، مؤسسة الوفأ، بيروت، ج 33، ص 157.)...اين آيه مخصوص ما اهلبيت است...

در روايت ديگر ميخوانيم امام صادقميفرمايد: اين آيه در مورد حضرت مهدي نازل شده است و ايشان همان مضطر است...( ر.ك: همان، ج 51، ص 48; ج 52، ص 59، 315، 341، 362 / ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 15، ص 391 / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 15، ص 521، دارالكتب الاسلامية. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.